به طور خلاصه ساخت بازی مراحل ساخت بازی های کامپیوتری از یک ایده شروع می شود و به یک بازی  می رسد

در این مسیر مهندسان، برنامه نویسان ، گرافیست ها ، انیماتور ها ، مهندسین صدا ، تستر و …. کمک می کنند که یک ایده به محصول نهایی تبدیل شود

در این مقاله قصد داریم که مراحل ساخت یک بازی از ایده تا محصول را برای شما شرح دهیم پس همراه ما باشید!

صنعت بازی در ایران کم کم به مرز شکوفایی می رسد ، استدیو های بازی سازی ، مراکز بازی سازی  و … در حال رشد بسیار خوبی هستند و هروز افراد بیشتری وارد صنعت گیم در ایران  می شود و در چند سال اینده تقاضا برای تخصص های مربوط ساخت بازی چندین برابر خواهد شد

البته یکی علت  های این رشد در صنعت بازی سازی دسترسی راحت به منابع آموزشی فارسی و انگلیسی بازی از طریق اینترنت است، با یک جست و جوی ساده شما می توانید به خیلی داده ها  محتوا های بازی سازی به راحتی دست رسی پیدا کنید.

اما با وجود تمام منابع رایگان و غیر رایگان در اینرنت کمبود منابع اکادمکیک در مورد بازی سازی ازار دهنده است ، خیلی مفاهیم بازی سازی نیاز به اساتید و آموزش های اکادمیک دارد تا به نتیحه مطلوب برسد

اما ما برای شما یک خبر خوب و یک خبر بد داریم

خبر خوب اینکه

شما این فرصت را دارید که بازی سازی را به شکلی که دوست دارید ، در جایی که دوست دارید و در زمانی که دوست دارید یاد بگیرید

اما خبر بد اینکه بقیه افراد هم این فرصت دارند که نتیجه آن کم شدن احتمال موفق شدن شما در صنعت بازیست

اما راه حل چیست ؟

راه اینکه زمان بگذارید و فرصت خودتون استفاده کنید تا سوار قطار صنعت بازی بشید، این مقاله قصد داره که به شما کمک کنه مسیر درست رو طی کنید 🙂

اما بیایم ابتدا کار در مورد  توسعه بازی و تفاوت آون با  طراحی بازی صحبت کنیم

توسعه بازی در مقابل طراحی بازی

 

مراحل ساخت بازی های کامپیوتری

در واقع توسعه دهنده  بازی و طراحی دو چیز کاملا مجزا  و متفاوت هستند که گاهی اوقات باهم اشتباه گرفته می شوند ولی چرا ؟

در استدیو های کوچیک ممکن است یک توسعه دهنده بازی کار طراحی بازی را انجام دهد یا بلعکس . علت این اتفاق کم بود منابع و کاهش نفرات تیم در استدیو های کوچک و مستقل است . در حالت  استاندارد توسعه دهنده بازی و طراح بازی ردیف های شغلی متفاوتی هستند

طراح بازی بیشتر با قسمت مفهومی بازی سر و کار دارد ، در واقع یک طراح بازی شخص است که می گوید بازی قرار چگونه باشد . بیاید با یک مثال این قسمت را بیشتر توضیح دهیم:

فرض کنید شما می خواهید انگری برد را برای اولین بار بسازید ، ایده کلی بازی این است که یک سری پرنده به خوک هایی که تخم مرغ هایشان را دزد دیده اند حمله می کنند تا تخم  مرغ هایشان را پس بگیرند

وظیفه طراح بازی این است که بگوید ، این پرنده چگونه این تخم مرغ ها را خوک ها می گیرند و انها رو می زند ، بازیکن به چه شکلی قرار است این کار را انجام دهد و…

مکانیک بازی  ، هسته بازی ، کارکتر ها ، داستان سرایی ها جز محدوده کاری یک طراح بازی است

توسعه بازی بیشتر در مورد پیاده سازی طراحی بازی به یک محصول واقعی و قابل بازی کردن است،  پس اینکه چگونه بودن بازی در قسمت طراحی بازی مشخص شد . توسعه دهنده گان بازی طراحی شده را به محصول نهایی تبدیل می کنند .

سمت توسعه بازی بیشتر با قسمت های فنی کار سرو کار دارد مثل برنامه نویسی ، رندرگیری ، تست و ….

زمان آن رسیده که به شما بگویم مراحل ساخت یک بازی  کامپیوتری چیست

مراحل ساخت یک بازی

 

مراحل ساخت بازی کامپیوتری

“من می خوام بازی کامپیوتری  بسازم باید از کجا شروع کنم ”

از هیچ جا !! قبل شروع حتما باید بدونی می خوای چه کاری انجام بدی و چه مراحلی برای ساخت بازی کامپیوتری طی کنی

خب قبل اینکه بخوای بازی سازی رو شروع کنی بهتره بدونی چه مراحلی رو باید پشت سر بذاری :

مرحله اول : ایده

ایده بازی

همه چیز باید ایده شروع میشه ، عموما افراد که میخوان بازی بسازن یک یا چند ایده از قبل برای ساخت بازی خودشون دارن . اما اگر ایده هم نداشته باشید می تونید روش های ایده پردازی رو یاد بگیرید ( روش هایی مثل طوفان فکری و…) و یک ایده خفن پیدا کنید

 

مرحله دوم :مفهوم دست بالا(High Level Consept)

در واقع مفهوم سطح بالا جمله کوتایی است که بازی شما را با استفاده از بازی هایی وجود دارد و شناخته شده  است در مقایس کوچک تر توضیح می دهد مثلا

ایده بازی من یک بازی مانند کویز اف کینگه که فقط برای بچه ها دبستانی برای یادگیری مطالب درسی  طراحی شده

مرحله سوم : ارائه

ارائه بازی

این  قسمت یکی مهترین قسمت های ساخت یک بازی است . در قسمت شما ایده و مفهوم دست بالایی که دارید را باید برای دیگران ارائه دهید . این دیگران می توانند هم تیمی هایتان یا دوستانتان یا افرادی که باشند که شما برای ساخت بازی خود به انها نیاز دارید . اگر شما نتوانید ایده خود را به خوبی ارائه دهید و به بقیه ثابت کنید که این ایده ارزش ساخته شدن را دارد . احتمالا این این مرحله شکست خورده ایده و بهتر است دو مرحله قبل را تکرار کنید

مرحله چهارم : طراحی بازی

در این مرحله بیشتر جرئیات یک بازی مشخص می شود ، از اینکه این بازی قرار چه داستانی داشته باشد ، چگونه بازیکن بازی  را انجام می دهد ، انالیز  و برسی ریک ها و خطر هایی که ممکن است در سر راه باشد.

 

مرحله پنجم : سند طراحی بازی

در پست چگونه اولین سند طراحی بازی خود را بنویسید در مورد این قسمت به طور کامل توضیح داده ایم . اما به طور خلاصه در این مرحله هر چه در مرحله قبلی به دست اورده ایم رو مستند کرده و فاز های توسعه بازی را مشخص می کنیم

 

مرحله ششم :پروتوتایپ

پروتوتایپ بازی

این مرحله جایی است که شما و تیمتان یک ورژن کوچک از بازی خود را بسازید. هدف از ساخت پروتوتایپ ساده ورژی از بازی است که قسمت های اصلی و طراحی بازی را شامل می شود ، این ورژن نیاز به داشتن گرافیک خارق العاده یا جزیئات بازی ندارد . در واقع پروتوتایپ یک مدرک عینی است که می گوید بازی شما بازی خوبی خواهد شد یا خیر

 

 

 

مرحله هفتم :تولید

در مرحله بازی شما کم کم شکل می گیرد ، اولین asset  های ساخته میشن و کم کم بازی شما شروع که تبدیل شدن به محصول قابل استفاده می شود . اینجا زمانی است که موتور های بازی سازی  وارد فرایند ساخت بازی می شود( البته موتور های بازی  می تواند در مرحله ساخت پروتوتایپ هم به داستان اضافه شود )

 

انتخاب موتور بازی سازی

 

موتور بازی سازی

شما احتمالا اسم موتور بازی سازی را زیاد شنیده باشید

موتور بازی سازی یک نرم افزار که توسعه دهندگان بازی برای ساخت بازی از آن استفاده می  کنند

یک موتور بازی سازی معمولی به توسعه دهندگان اجازه می دهد اجزا مختلفی به بازی اضافه کنند مثل :

  • فیزیک
  • ورودی و خروجی
  • برنامه نویسی
  • هوش مصنوعی
  • سیستم برخورد

و خیلی اجزا دیگه بدون اینکه نیاز به نوشتن برنامه آنها باشند .

یادگیری  یا حدالقل اشنایی با یک موتور بازی یک قدم بزرگ برای ساخت خودتان است .

انتخاب موتور بازی سازی بسیار بستگی به نوع بازی شما ، پلتفرم انتشار و منابع تیم شما دارد ، انتخاب زیر ساخت نرم افزاری درست یکی از مهم ترین مراحل ساخت یک بازی کامپیوتری است . در اینجا تعدادی از موتور  های بازی سازی معروف را به شما معرفی می کنیم و انتخاب را به عهده خودتان می گذاریم

آنریل (Unreal )

موتوربازی سازی آنریل

این اولین موتور بازی بود که یاد گرفتم می خواستم باش GTA بسازم 🙂

موتور بازی سازی آنریل یکی معروف ترین و پرطرف دار ترین موتور های بازی در دنیا است

اولین ورژن این موتور در سال 1998 انتشار پیدا کرد و 17 سال است که خیلی از استدیو های بزرگ و مستقل از این موتور برای قدرت بخشیدن به بازی های خود استفاده می کنند

از بازی های برجسته از با موتور آنریل ساخته شده است به مورتال کمبت (Mortal Kombat)، بتمن آرکهان (Batman: Ark ham City) ،بیایوشاک(BioShock) اشاره کرد

موتور بازی سازی آنریل یکی از بهترین گزینه های موجود برای ساخت بازی های سه بعدی است .

البته موتور های بازی سازی ساده تری نسبت به انریل وجود دارد که می تواند فرایند ساخت بازی برای شما راحت تر کنند.

یونیتی(Unity)

موتوربازی سازی یونیتی

یونیتی بزرگترین دشمن من و بهترین دوست منه 🙂

موتور بازی سازی یونیتی یکی از محبوب ترین موتور های بازی دنیاست .

یونتی یک موتور بازی سازی قدرتمند است که به اجازه می دهد بازی های سه بعدی و دو بعدی با کیفیت بسیار خوبی بسیازید

البته به نظر شخصی من برای ساخت بازی دو بعدی و موبایلی یکی از بهترین گزینه های ممکن است.

بازی های مانند lara craft  go , Ori and the Blind Forest,Angry Birds Epic با این موتور ساخته شده است

موتور یونیتی در ایران به شدت محبوب است و خیلی از استدیو های بزرگ ایرانی از این موتور برای توسعه بازی های خود استفاده می کنند

این موتور به علت داشتن پیشتبانی خوب توسط سیستم های کسب و درآمد و انتشار بازی در ایران یکی از بهترین گزینه های موجود برای ساخت بازی در ایران است

گیم میکر (game maker)

 

موتور بازی سازی گیم میکر

گیم میکر موتور بسیار محبوبی است چون برای ساخت بازی در گیم میکر شما نیاز به نوشتن یک قطعه کد هم ندارید !

بله ، با گیم میکر می توانید بدون نوشتن حتی یک خط کد بازی بسازید و به خاطر این ویژگی یکی از محبوب ترین موتور های بازی برای افراد تازه کار است

البته اگر شما تجربه در برنامه نویسی داشته باشید قطعا به نتایج بهتری برای ساخت بازی خواهید رسید

همان طور که بی نیاز بودن به برنامه نویسی در گیم میکر شما یک ویژگی بسیار جذاب است ، اما باعث می شود توسعه دهندگان بازی داری محدودیدت های بیشتری دارند نسبت به بقیه موتور های بازی سازی

گودوت(Godot)

 

موتور بازی سازی گودوت

گودوت یک موتور بازی اوپن سورس و سبک است که هم برای ساخت بازی های دو بعدی و سه بعدی بسیار عالی است

این موتور حجم زیادی ابراز در اختیار شما قرار می دهد ، تا شما فقط متمرکز بر روی ساخت بازی خود باشید و نیازی نباشد چرخ را از ابتدا اختراع کنید

گودوت رایگان و اوپن سورس است و این به معناست هر چیزی که با گودوت ساختید تماما مال خودتان است بدون مشکلات مربوط به لایسنس

یکی مزیت های گودوت نسبت به بقیه موتور های بازی اپن سورس بودنه ( به قول دوستان منبع باز). گودوت دارای یک جامع بزرگ از توسعه دهندگان است ، که به صورت متداوم باگ های موتور را بر طرف می کنند و قابلیت های جدید به موتور اضافه می کنند . وجود یک جامع بزرگ استفاده کنندگان و توسعه دهندگان موتور بازی به این معنا است که اگر شما به مشکلی برخوردید در طول ساخت بازی به سرعت به پاسخ خواهید رسید (البته جامع کاربران گودوت نسبت به یونیتی و آنریل کوچیک تر است )

 

چطور اولین بازی خودم را بسازم؟

 

ساخت بازی  کامپیوتری یکی جذاب ترین کار هایی است که می توان با یک کامپیوتر انجام داد . ساختن یک بازی سرگرم کننده کار آسانی نیست  و تمام مراحل که برای ساخت یک بازی کامپیوتری طی می کنید به هدف ساخت بازی سرگرم کننده است

کوچیک شروع کنید و اماده شکست باشید

خیلی عادیه برای ساخت بازی هیجان داشته اما این رو به یاد داشته باشید اولین بازی شما هیچ شباهتی به بازی هایی که عادت دارید انها را بازی کنید نخواهد داشت . قطعا بازی شما یک بازی چشم نواز یا بدون ایراد نخواهید بود ، پس خودتان را اماده کنید .

قطعا اگر بخواهید برای اولین بازی خود یک بازی شبیه call of duty  بسازید ، قطعا شکست خواهید خورد .  شما تجربه کمی در بازی سازی دارید و قطعا منابع کم برای ساخت یک بازی دارید، ساخت یک بازی بزرگ سه بعدی به عنوان اولین بازیتان شما به سمت یک شکست بزرگ می برد

کوچک شروع کنید ، بازی های دو بعدی ساده بسازید ، تجربه کسب کنید و در مسیر ساخت بازی پیشرفت کنید.

ابزار مناست انتخاب کنید

بالا تر درمورد موتورهای بازی سازی  توضیح دادیم

یک موتور بازی سازی  انتخاب کنید و شروع کنید به یادگیری آن کنید و در مسیر یادگیری سعی کنید بازی کوچیک بسازید تا مفاهیم به خوبی  برایتان جا بیوفته .

گرافیک و صدا پیدا کنید

اگر در تیم خودتان افراد متخصص در زمینه  صدا ، انیمیشن و گرافیک دارید بسیار عالی است اما اگر ندارید هم جایی برای نگرانی نیست . اینترنت پر است از منابع خوب که می تواند نیاز های شما را بر طرف کند. خودم از این سایت ها استفاده می کنم :

بازی برای تست بفرستید

شما ابزار و منابع رو دارید وقت آن رسیده که به بازی خود جان بدهید. نکته وجود دارد این است که سعی کنید در یک مرحله یک بازی کامل توسعه دهید . بازی  را به محصول قابل بازی کردن برسانید و آن را برای تست به دست افراد دهید که جر مخاطب بازیتان هستند بدهید و از آنها بخواهید نظرشان را در مورد بازیتان به شما بگویند . از نظرات شما متوجه می شوید که مشکلات بازی شما چیست و چه چیزی را باید تغییر دهید

اینکار را چندین بار انجام دهید تا به محصولی برسید که مخاطب آن را دوست دارد

اگر این مرحله را به خوبی رد کردید . جزئیات را به بازی اضافه کنید ، بهنیه سازی های لازم را انجام دهید ، سیستم های کسب درآمد را بر روی بازی خود قرار دهید(البته اگر قصد کسب درآمد از آن دارید  ) و خروجی نهایی را بگیرید

به شما تبریک می گویم ! شما اولین بازیتان را ساختید

حال که می دانید مراحل ساخت یک بازی کامپیوتری  به چه  صورت است بین شما و بازیتان فقط یک چیز قرار دارد ، شروع کردن !

از امروز شروع کنید فردا دیر است 🙂