دغدغه اکثر بازی ساز های مستقل و تیم های توسعه بازی این است که بهترین راه برای مدیریت یک پروژه بازی سازی چیست ؟سند طراحی بازی

یکی از روش هایی که قدمت بسیار زیادی در صنعت بازی دارد ، نوشتن سند طراحی بازی است ، سند طراحی بازی یک فایل متنی است  که شامل جزییات طراحی و چگونگی پیدا سازی بازی می باشد . که به تیم های بازی سازی  کمک می کند که تشخیص دهند از کجا باید شروع کنند و گیج نزنند!

سند طراحی بازی (Game Document Design) برای مدت زمانی زیادی استاندار صنعتی برای طراحی بازی بوده است. اما اخرین استدلال ها و صحبت ها در مورد غیر مفید بودن سند طراحی بازی است .

خیلی از طراحان بازی معتقد هستند که سند طراحی بازی پس انتشار بازی عملا منسوخ می شود یا هیچ کس در داخل تیم دوست ندارد از آن استفاده کند .

با اینکه یک سری حقایق درست پشت بعضی از این استدلال ها قرار دارد ،اما هنوز هم سند طراحی بازی یک ابزار بسیار مفید است، اگر از آن به درستی استفاده کنیم .

در این مقاله قصد دارم با شما در مورد منافع استفاده از سند طراحی بازی و اینکه چگونه برای پروژه بعدیتان یکی از  انها را به درستی بنویسید، صحبت کنم با Dr.Dev همراه باشید .

یک مرجع جامع برای تیم خود درست کنید

اگر شما و تیمتان در حال ساخت یک بازی کوچک هستید ، احتمالا به راحتی می توانید طراحی وخصوصیات بازی خود را در ذهن خود ذخیره کنید و نیازی به نوشتن سند طراحی بازی نخواهید داشت، چون بازی شما کوچک است و به خوبی می دانید چه چیزی را می خواهید بسازید ، در نیتجه به راحتی  می توانید آن را به ذهن خود بسپارید.

اگر شما و تیمتان تمام وقت در یک فضا کار می کنید و دائما  هرگونه تغییر کوچک در پروژه را باهم به اشتراک می گذارید  از آنجا که بازی  شما ساده است و  نیازی به کمک افراد جدید هم  ندارید و لازم نیست بازی را برای افراد جدیدی توضیح دهید ، منطقی به  نظر می رسد تیم شما بدون داشتن یک سند طراحی بازی بتواند راه خود را برای ساخت بازی پیدا کند.

اما بیایید بگوییم که شما در حال کار بر روی بازی    ای مانند Halo هستید .

ناگهان ، نگهداری مفهوم بازی و جزییات آن در داخل ذهن خود  بسیار سخت می شود

“انسان ها در گوشه ای از  فضا قرار دارند و باید با بیگانگان بجنگند. ،تا بتوانند  کنترل  یک سیاره ای که دروازه یک  اسلحه باستانی  است  را در دست بگیرند تا از نابودی کامل زندگی طبیعی جلوگیری کنند”

نسخه ساده شده این بازی قابل درک است ، اما به سختی تمام  چیزی  که یک توسعه دهنده بازی باید  در مورد جزییات این بازی بداند ، پوشش می دهد .
اگر Halo را با استفاده ازمفهوم بالا  به ده نفر مختلف توضیح دهید  و به آنها بگویید  که این بازی را بسازند  ، با ده بازی مختلف مواجه می شوید! .

مفهوم زیر  یکی از کارکر‌د های اصلی یک سند طراحی بازی  است  :

  سند طراحی بازی مانند  یک راهنما عمل می کند تا همه افراد تیم اطلاعات لازم برای ساخت بازی را داشته باشند

این سند باید کاملاً دقیق و کاملاً مشخص باشد تا تیم شما  بتواند یک بازی منسجم مطابق با طراحی شما بسازد .این سند تمام تصمیماتی که تیم شما اتخاذ می کند را شامل می شود

به جای داشتن ده نسخه مختلف سیاره که در واقع  یک اسلحه باستانی است  ، این سند به توسعه دهندگان شما نشان می دهد  که این سیاره یک حلقه بزرگ است نه  یک ستاره مرگ یا کشتی فضایی

سند طراحی بازی فقظ شامل ظاهر بازی نیست ، بلکه   شامل همه چیز است. طرح ، کاراکترها ، مفاهیم اصلی ، مکانیک بازی و هر چیزی که برای ساخت بازی لازم است .

یک سند طراحی بازی می تواند انرژی زیادی از شما برای نوشته شدن بگیرد  ، اما مطمئن باشید  که تلاش های  مقدماتی شما  می تواند در دراز مدت به خصوص برای مفاهیم پیچیده ارزشمند باشد.

یک روش خوب برای محدود کردن ایده شما


بعضی اوقات شما یک  ایده عالی را برای یک بازی  دارید  و هرچه بیشتر درباره آن فکر کنید ، بیشتر و بیشتر می خواهید به آن اضافه کنید

تصور کنید در بازی Skyrim – ایده اولیه “اژدها باید در بازی وجود داشته باشد!” می تواند به سرعت تبدیل شود

“باید اژدها در بازی  وجود داشته باشد و بازیکن باید بتواند سوار آنها شود!”

و این می تواند به سرعت تبدیل شود

“باید اژدها در بازی  وجود داشته باشد و بازیکن باید بتواند سوار آنها شود و با اژدها دیگر در هوا بجنگد. و شهرها را ویران کنید. و در قلعه ها ، معابد و کوه ها و جنگل ها در بازی پرواز کنند . ”

ناگهان  شما یک بازی بسیار متفاوت دارید.

ازدهای skrym

اژدها هستند فقط گردنش کجه :/

 

آیا ما به شما می گوییم نباید اجازه دهید تصورات شما گسترش پیدا کند؟ نه!  آیا ما می گوییم شما باید محدودیت هایی  برای گسترش تصورات خود تعیین کنید؟ بله ،البته اگر قصد  تمام کردن بازی خود را دارید.

یک سند طراحی بازی مانند قطب نما عمل می کند . هنگامی ایده های زیادی  وارد بازی می شوند ، می توانید به سند طراحی بازی برگردید و دوباره روی مفهوم اصلی بازی خود متمرکز شوید.

اگر مفهوم اصلی بازی شما “قهرمانی با خون اژدها است ، که می تواند با  اژدها صحبت کند ، با ارواح مبارزه کند و با  اژدها در حال بازگشت برای نجات خانه خود در یک دوره زمانی قرون وسطایی است” می توانید به آن ایده برگردید و بگویید

“خوب ، اژدهایان فضایی و تخریب قلعه ایده های جالبی هستند ، اما آنها جز اصلی  بازی من  نیستند.

چیزهایی مانند صحبت کردن با اژدها و انیمیشن های جنگیدن اژدها   اهمیت بیشتری برای بازی برخوردار هستند.

سلطنت در محدوده


سند طراحی بازی به شما کمک می کند تا دامنه محدودی برای بازی خود ایجاد کنید . شما می توانید برخی پارامتر  را  برای مدیریت   پروژه خودت  تعریف کنید  . می توانید مواردی مانند نقشه و کاراکترها و مکان ها را مشخص کنید و در یک نقطه خاص می توانید تصمیم بگیرید که بازی به اندازه کافی بزرگ است یا خیر.

هنگامی که داخل یک  کار قرار دارید خیلی راحت می توانید فراموش کنید که چرا این   کارا در مرتبه اول  انجام می دادید در آن زمان است که سند طراحی بازی به شما کمک خواهد .

تغییرات در پروژه می توانند به جایی برسند که “چرایی” کار  را فراموش شود . هنگامی که دید خود را از هدف اصلی  بازی از دست می دهید ، سند طراحی بازی می تواند شما را به مسیر خود برگرداند .

قدم به قدم

قدم به قدم


اینکه سند طراحی بازی شما باید کامل باشد ،  به این معنی نیست که باید همه چیز  را یکباره توصیف کنید . این سند  مانند نقشه راه  شماست ، اما نقشه ای است که می تواند با بازی شما رشد و تغییر  کند (مانند نقشه mine craft).

مفهوم اصلی ، پایه های اصلی بازیتان و هدف شما  برای ساخت بازی را می توان در ابتدا بیان کرد.  اما ذکر هر یک از ویژگی های منحصر به فرد گیم پلی  ، به خصوص برای بازی های پیچیده، غیر ممکن است .

بسیاری از این موارد را می توانید هنگام توسعه بازی خود   به سند طراحی بازی  اضافه کرد. سند طراحی بازی به شما دید و زمینه بسیار وسیعی  نسبت به بازیتان می دهد  . سند طراحی بازی  برای شما یک چارچوب فراهم می کند که از طریق آن می توانید   ایده هایی که قبلا برای بازی نمی دیدید کشف کنید .

هنگامی که شما یک پازل شش قطعه دارید و هیچ تصویر مرجعی از پازل برای درست کردن آن ندارید ساخت و درست کردن پازل به مراتب سخت تر از درست کردن یک پازل دوازده قطعه با تصویر مرجع است

هنگامی که این کار درست انجام شده است ، یک سند طراحی بازی ، هر دو تصویر را برای مرجع به شما می دهد و فقط قطعات مربوط به پازل را در اختیار شما قرار می دهد.

هنگامی که شما به درستی سند طراحی خود را به درستی بنویسید ، سند طراحی هم به شما تصویر مرجع را می دهد و می گوید کدام قطعه  پازل باید کنار کدام قطعه قرار بگیرد.

اگر در جریان ساخت بازی به طور مدوام سند طراحی خود را به روز رسانی کنید  ، همیشه تغییراتی را که ایجاد می کنید درک خواهید کرد. هرگونه تغییر در بازی باید از طریق سند طراحی بازی ذکر  شود ، به این معنی که اگر چیزی به درستی جواب نداد  ، و یا اینکه از ایده اصلی بازیتان  فاصله گرفته می توانید به راحتی به مسیر قبلی خود برگردید.

اگر سند طراحی بازی به درستی و به طور مکرر به روز شود ، می تواند به ناامیدی کمتری منجر شود .

بروزرسانی یک سند طراحی بازی زمان می برد . اما  در بلند مدت باعث صرفه جویی در زمان می شود  زیرا اعضای تیمتان می دانند چگونه زمان خود را باید برای پروژه صرف کنند .

چگونه می توانیم یکجا جمع کنیم


ایده پردازی

ایده پردازی


شما باید هر بازی را  از مرحله طوفان مغزی شروع کنید.  طوفان مغزی فعالیت جالبی است که  در آن عجیب ترین رویا و تفکر های خود را روی کاغذ می نویسید .  همه چیز را بنویسید هر تفکر احمقانه ای که به ذهنتان می رسد را بنویسید .  بگذارید زمان بگذرد (مثلا یک روز) دوباره  بنشیند و  انچه نوشته بودید را  مرور کنید ، ببنیند چه چیزی هنوز سرگرم کننده و جالب به نظر می رسد و چه چیزی از  وقتی که از ذهنتان بیرون امده است دیگر خیلی سرگرم کننده به نطر نمی رسد .

این مرحله ای است که شما تصمیم می گیرید که چرا بازی را می سازید؟. بازی  چه چیزی است ؟. هدف  آن چیست؟.و شما می خواهید از ساخت آن چه چیزی را به دست اورید

در این مرحله ، شما به تعداد زیادی از لجستیک های مرتب شده نیاز ندارید. شما به مکانیک نقشه برداری نیاز ندارید. شما در حال کار روی مفهوم هستید، یک جادو ، یک هدف که چرایی بازی شما را پوشش دهد

اگر می دانید که بازی شامل مکانیک خاصی است ، آنها را بنویسید. اما اگر هنوز درباره مکانیک مطمئن نیستید ، در مورد آنها نگران نباشید.

بحث و گفتگو

بحث و گفت و گو


اگر با تیم کار می کنید ، در مرحله بعدی وارد مرحله بحث و گفتگو می  شوید. هر کس که وارد پروژه می شود می توانند همراه خود یک ایده فوق العاده داشته باشد که بتواند به بازی کمک کند ، و در کنار هم گذاشتن تمام نظرات و ایده ها می تواند بهترین نتیجه را بازی شما به وجود بیارود

شما ممکن است از طریق برنامه نویسیان خود دید بهتری پیدا کنید از این نظر که چه چیزی را از لحاط فنی میتوانید انجام دهید یا خیر

می توانید شروع به بحث در مورد نمونه های اولیه بازی کنید.

با استفاده ازپروتوتایپ  می توان فهمید که چه چیزی کار می کند و  چه چیزی در بازی کم است  . با نهایی کردن این تصمیمات ، می توانید آنها را به سند اضافه کنید. شما یک راهنمای استراتژیک را تهیه می کنید که همه افراد در تیم شما می توانند از آن پیروی کنند .

شما همیشه نمی توانیدهر چیزی  را قبل از اینکه تصمیم بگیرید  آن را  به سند طراحی اضافه کنید ، تست کنید . در اینجاست که باید مراقب باشید – اگر یک سند طراحی بازی دارید که خیلی مبتنی بر ایده های آزمایش نشده است ، می تواند شما را به  دردسر بیندازد.

وقتی شما تمام بازیتان حول یک مکانیک یا مفهوم می سازید که جواب نمی دهد ، شما باید تمام مسیر طی شده برگردید و به ریشه مشکل برسید ، که این باعث از دست دادن زمان و کد های هدر رفته زیادی می شوذ

بگویید که شما در حال ساختن چیزهای مختلفی در مورد مکانیک بازی یا مفهومی هستید که به نتیجه نرسد. شما باید تمام راه را به ریشه مشکل برگردید. این زمان و برنامه نویسی بالقوه زیادی را هدر داده است

بهترین حالت برای یک سند طراحی بازی زمان که محتویات داخل آن تایید شده باشد، از عناصر اصلی بازی خود پروتوتایپ بسازیدو از آنجا به بعد شروع به ساختن بازی بکنید.

همان  طوری که یک خانه روی پایه صعیف نمی سازند ، شما هم یک بازی را بر روی حدس و گمان نسازید .

تست کنید


در قلب هر بازی یک ایده عالی نفهمه است. چه کسی می داند بهترین قسمت بازی در کجا شکل می گیرد ؟ مطمئناً ، همیشه ایده ای نیست که در ابتدای توسعه ایجاد می شود بهترین قسمت بازی نیست

تشویق ایده های جدید یک تلاش ارزشمند در کل مراحل طراحی بازی شما است. شما واقعا نمی دانید چه چیزی قرار است به خوبی کار کند ، قبل از اینکه آن را تست کنید

سوخت رسانی  به خلاقیت  می تواند روحیه را بالا نگه دارد و منجر به بازی های عالی شود . این همچنین می تواند باعث به قابلیت های  دقیقه آخر  در نهایت به یکی از بهترین ویژگی های بازی تبدیل شود

یکپارچه سازی


اگرچه خوب است که در هنگام توسعه بازی خود در بعضی از نقاط انعطاف پذیر باشید ،اما  زمانی فرا می رسد که شما باید بازی خود را”منتشر کنید”. مانند یک رمان ، یا یک راهنمای استراتژی ، یا یک بازی به خودی خود – در برخی از نقاط باید نهایی شود.

دیگر نباید تغییر کند.  و به این ترتیب ،  “زندگی”  توسعه بازی به پایان می رسد . این مرحله بازی فاز   پیله خود را پشت سر گذاشته است ، و به یک پروانه تبدیل شده است  و هرگز دوباره تغییرنخواهد کرد.

این باعث جلو گیری از مقدار زیادی از استرس و اصطراب هنگام نزدیک شدن به زمان انتشار می شود ، هنر منسجم است. مکانیک بازی  به درستی پیاده شده و نهایی شده است  طرح ، کاراکترها – همه چیز با اطلاعات مندرج در سند طراحی  مطابقت دارد. در این نقطه است بهتر بازی دیگر تغییر نکند ، مکانیکی اضافه نشود ، کارکتری کم نشود در این نقطه شما فقط باید نگران بهینه سازی کارتان باشید

در این زمان هیچ رانشی از تغییرات لحظه آخری در هر قسمت از بازی نباید  وجود ندارد – سند طراحی بازی،  سدی است که قرار است آن سیل را مهار کند.

برای چه کسی باید بنویسید؟


سند طراحی بازی شما ،حداقل در ابتدای کار ،برای  مشتری نیست، سند طراحی بازی بازی از ابتدا تا انتها برای تیم شماست پس برای تیمتان بنویسید!

برای توصیف جزئیات عناصر بازی از زبان فنی و توصیفی استفاده کنید . این موضوع با زبانی که در قسمت پشت جعبه بازی در فروشگاه مشاهده می کنید ، کاملاً متفاوت است.

“ماشین های سریع رانندگی کنید و همه چیز را منفجر کنید!” ممکن است به  نظر بچه  14 و 15 ساله ای که قصد دارید جذبش کنید ، جالب باشد. اما برای تیم طراحی شما ، جزئیات کافی برای ساخت یک بازی منسجم را ارائه نمی دهد .

درعوض ، می توانید انواع اتومبیل ها ، محیط ها ، نحوه منفجر شدن چیزها و چه چیزهایی را منفجر می کنیم شرح دهید.

زبان عنصر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شما می خواهید این سند طراحی بازی مفید باشد ، نه کسل کننده !

چرا؟

زیرا هیچ کس نمی خواهد یک کتابچه راهنمای خسته کننده بخواند. اگر سند طراحی بازی شما بازتابی از سرگرم کنندگی  بازی و شخصیت تیمتان باشد  ، تیم شما  بیشتر مایل به ارجاع آن است. هیچ کس نمی خواهد سندی را باز کند که می خواهد تمام سرگرمی کار را از بین ببرد .

یک سند طراحی بازی می تواند یک سند سنگین باشد ، بنابراین آن را دلپذیر کنید تا مطمعن شوید مخاطب از آن استفاده می کند.

می توانید زبان سند  را روشن و مختصر نگه دارید و جایی برای دلپزیر کردن هم قرار بدهید

. شور و شوق را  همیش زنده نگه دارید!

چرا دلیل سند طراحی را فراموش نکنید


کل نکته سند طراحی بازی این است که همه را مطلع  نگه دارید . همیشه کلمات  بهترین راه برای انجام این کار نیستند ، بنابراین از اضافه کردن توضیحات خود با مواد تصویری و نموداری  نترسید.

به عنوان مثال ، هنر مفهومی نقش مهمی در سند طراحی بازی ایفا می کند. Storyboard می تواند به توصیف صحنه ها یا احساس بازی کمک کند.

زمانی که نوشته ، برای کار ها ضرب الاجل تعریف کنید


اگر هیچکدام از بخش های سند بازی  عملی نشود ، یک سند طراحی بازی مفید نیست . از اسناد برای اولویت بندی وظایف استفاده کنید – مهمترین عناصر بازی  در حال حاضر چیست؟ – مواردی که ساخت بقیه بازی را آسان تر می کنند چیست ؟

برای کار های خود تعیین کنید!

تغیرات!!!


تغییرات را به روز کنید و در سند نگه دارید – شاید بخواهید هر چیزی که جایگزین کرده اید در پایان سند قرار دهید. همچنین می توانید اطلاعات منسوخ شده را در یک سند جداگانه قرار دهید.

خوب است که از پیشرفت و تغییرات پیگیری کنید. اگر باید به چیزی برگردید ، دنباله ی متن را دارید تا ببینید که  چه موارد پیش آمده ای  اشتباه است و چه کارهایی می توانید انجام دهید تا ایده قبلی را بازیابی کنید.

سند طراحی بازی به لیست واضحی از “کارهای بعدی” تبدیل می شود و در عین حال راهی برای پیشبرد همه به سمت همان هدف است.

در نهایت ، سند طراحی بازی قرار است به شما کمک کند و امور را راحت تر کند . این نباید یک مسئولیت سنگین و یا “سخت کار” باشد. شاید جذاب ترین قسمت طراحی بازی نباشد  (البته مطمعن نیستم قسمت جذابی وجود داشته باشد ) ، اما این یک تلاش ارزشمند است (حداقل روی کاغذ).

مستنداتان مبارک باد !

تجربیات خودتون از نوشتن سند طراحی با ما به اشتراک بگذارید