در طراحی بازی عناصر مختلفی وجود دارد که بر تجربه کار از بازی تاثیر می گذارد عناصری که باعث می شود یک ایده خوب به یک بازی تبدیل شود . یکی از این عناصر مکانیک بازی است . اما مکانیک بازی چیست ؟ با Dr.dev همراه باشی

برای اینکه متوجه شوید مکانیک  چیست اول باید یکی دیگه از مفاهیم پایه بازی سازی آشنا شویم :گیم پلی

گیم پلی چیه؟گیم پلی

با اینکه جواب این  سوال بستگی به این دارد که از چه کسی آن را می پرسیم ،گیم پلی اساسا روشی است که بازیکن با بازی ارتباط بر قرار می کند.

وقتی شما دارید درباره قوانین بازی ، سناریو ،چالش ها و اینکه بازیکن چگونگی ارتباط بر قرار کردن بازیکن فکر می کنید ،در واقع شما به گیم پلی بازی فکر می کنید

مکاینک بازی برا فراهم کردن یک سری روش یا قوانین کمک می کند که  بازیکن با بازی ارتباط برقرار کند

در واقع در مکانیک بازی مشخص می کنیم که بازی چگونه قراراست این بازی برای افرادی که آن را  بازی می کنند کار بکند.

پس مکانیک قوانینی را که بازیکنان دنبال می کنند و قوانینی که خود بازی باید انها را دنبال کند را شرح می دهد

یکی از وظایف اصلی یک طراح بازی این است که بتواند یک مکانیک بازی پیدا کند که به اندازی کافی جذاب باشد که بازیکن سرگرم شود یا یک تجربه ارزشمند یا تاثیر گذار برای بازیکن باشد .

 مثالی از گیم مکانیک بازی

تتریس 1999

یکی از اسان ترین روش های یادگیری مکانیک برسی کردن یک بازی ساده و بیرون کشیدن مکانیک  آنهاست است .

تتریس یا همان بازی خانه سازی خودمان  از جمله بازی است که حتما آن یک بار هم که شده بازی کرده اید،تتریس یکی پر طرفدار ترین بازی های پازلی دنیاست که حتی امسال بعد 35 سال یک قسمت بتل رویال براش طراحی کرده اند

ما می توانیم مکانیک بازی تتریس را به قسمت زیر تقسیم کنید:

  1. سیستم روتیشن(دوران): از کجا خونه سازی ها تکرار شوند،در کدام پوزیشن (مکان) تکرار شوند و در چه دورانی تکرار شوند .
  2. سیستم رندوم سازی : اینکه چه نوع خونه سازی ساخته بشه
  3. سیستم ذخیره سازی امتیاز:ذخیره سازی امتیاز برای از بین بردن یک خط خونه سازی
  4. قابلت متحرک  سازی:توانایی بازیکن برای ایجاد تغییر در خونه سازی ،مثل دوران و انداختن انها به پایین

پیچیدگی های مکانیک بازی

همان طوری که در مثال تتریس دید، معمولا بیشتر از یک مکانیک برای ساخت بازی نیازمندیم .در واقع ترکیبی  از مکانیک های مختلف یک بازی است که مشخص می کند بازیکن چگونه باید با بازی ارتباط برقرار کند ، میزان سختی مراحل را مشخص می کند و مشحص می کند چقدر بازی سخت یا آسان است .

این مسئولیت طراحان بازی است که مطمئن شوند،  با قرار گرفتن مکانیک های مختلف برای بازیکن تجربه لذت بخش به وجود بیاورند .

اگر بدون دقت کافی و فکر یک سری مکانیک بازی را  سر هم قرار دهیم ، هر چقدر هم روی کاغذ عالیه به نظر بیایند ،نتیجه کار افتضاح  خواهد بود .

تعداد مکانیکی که در یک بازی به کار می بریم مشخص می کند که بازی ساده است یا پیچیده .

به عنوان مثال بیاید یک بازی ماجراجویی و اکشن را مثل Assassins Creed odysseyرا یک بازی کلماتی مثل آمیرزا مقایسه کنیم .

قطعا  Assassins Creed Odyssey بازی پیچیده تری است؛ نه به این خاطر که یک سه بعدی ،اوپن ورد یا اکشن است بلکه به خاطر اینکه تعداد زیادی مکانیکوجود دارد و این باعث می شود که   یادگیری بازی کردن و تسلط برای آن زمان بیشتری بگیرد .

در عوض آمیرزا بازی ساده تری است چون مکانیک کمتری دارد .

مکانیک بازی و طراحی بازی

ما چندین بار ذکر کردیم که از چه طریقی مکانیک  برای یک طراح بازی حائز اهمیت است .از جمله نقش ها برای پیدا کردن مکانیک ها جالب و مطمعن بشوند آنها به شکلی کنار هم قرار بگیرد که برای بازیکن یک تجربه لذت بخش به ارمغان بیاورند.

چیزی که هر طراحی بازی دوست دارد از آن جلو گیری کند داشتن یک لیست یک از ایده های بسیار خوب است که در داخل بازی به خوبی پیاده نشده است .

یک طراح بازی یا تجربه هنگامی بازخوردهایی در مورد اینکه بازی او تکراری یا حوصله سر بر است دریافت می کند ، بر می گردندو نگاه می کنند که چه مکانیک هایب را می توانند به بازی خود اضافه کنند تا آن را جذاب تر شود .( برای اینکار بازی ساز بهتر است به سند بازی خود مراجعه کند . اینجا برای شما در ومورد نحوه نوشتن سند طراحی بازی گفته ایم)

اگر بازیکن می گوید بازی شما حوصله سر بر یا خیلی سریع کسل کننده است زمان آن رسیده است که به بازی خود مکانیک های هیج انگیز بیشتری با سیستم پاداش بهتری   اضافه کنید یا مکانیک های قبلی خود را بهبود دهید .

اگر شما طراح بازی تازه کار هستید ، بهترین تمرین برای اینکه بتوانید مکانیک های جذابی برای بازی خود طراحی کنید این است سعی کنید هر گیمی که دم دستتان امد تجزیه و انالیز کنید و ببینید از چه مکانیک های استفاده می کنند .پیشنهاد ما به شما این است که با بازی های ساده شروع کنید مثل بازی های کلاسیک یا موبایلی و کم  کم دست به تجزیه گیم  های پیچیده تری بزنید

هرچه بهتر بتوانید مکانیک های  یک بازی را تجزیه کنید ودرک کنید،بهتر می توانید برای بازی خودتان مکانیک های محشری پیدا کنید.

تا به حال چه مکانیک های جالبی در گیم های مختلف به چشمات خورده ، به نظر شما بهترین راه برای یاد گیری مکانیک بازی چیست ؟ تا به حال تجربه از طراحی مکانیک بازی داشته اید؟ نظرات و تجربیات خود را با Dr.Dev در میان بگذارید